ZÍSKEJTE SLEVU 5 % NA 1. NÁKUP stačí se registrovat

Tým F1 Mercedes AMG Petronas


Závody Grand Prix mají se značkou Mercedes-Benz dlouhou historii. Jak Benz & Cie., tak Daimler-Motoren-Gesellschaft. Ještě před svým sloučením se v roce 1894 zúčastnily historicky prvního automobilového závodu Paříž-Rouen a v roce 1903 Daimler poprvé vyhrál okruhový závod o Pohár Gordona Bennetta. Rudolf Caracciola třikrát zvítězil v mistrovství Evropy Grand Prix, nejvýznamnější soutěži té doby a neoficiálním předchůdci Formule 1, kterou Stříbrné šípy po spojení s Daimler-Benz ovládly. Závodní vozy Mercedes jsou dodnes v souvislosti s tímto obdobím označovány jako Silver Arrows.

Mercedes-Benz se začal účastnit závodů Grand Prix, v současnosti známých jako mistrovství světa, v padesátých letech jako závodní tým Formule 1. S argentinským závodníkem Juanem Manuelem Fangiem získal tým v letech 1954 a 1955 dva tituly mistra světa. Společnost Mercedes-Benz se do Formule 1 vrátila v roce 1993 po osmatřicetileté přestávce, kdy nejprve působila jako dodavatel motorů pro tým Sauber. V roce 1995 přešel Mercedes jako partner k McLarenu a od té doby až do roku 2009 získal tým tři tituly mistra světa jezdců.

Tovární tým 50. let

V sezóně 1950 bylo poprvé vyhlášeno mistrovství světa FIA v automobilových soutěžích (v roce 1981 mistrovství světa formule 1), které přitáhlo pozornost ke sportu Grand Prix, který byl nuceně přerušen kvůli druhé světové válce. Zájem o tento sport projevila také společnost Mercedes-Benz. První interní vývojové práce pro závodní tým začaly již před rokem 1950, než bylo v dubnu 1950 formálně založeno nové oddělení závodních vozů s předpokladem vytváření jedinečných vozů. Ředitel závodu Alfred Neubauer, který působil ve stejné funkci pro Daimler-Benz v závodech Grand Prix ve 30. letech, byl pověřen dohledem nad provozem závodu. Známí inženýři jako Rudolf Uhlenhaut, Hans Scherenberg a Fritz Nallinger později v přidruženém oddělení konstrukce závodních vozů, které bylo pod technickým vedením Ludwiga Krause, vytvořili některé z nejúspěšnějších závodních vozů 50. let.
Předválečné automobily však byly původně určeny pro použití v mistrovství světa v automobilových soutěžích. Úspěšné použití vozidel, jako by si tuto strategii vyžádalo. Maserati 4CL nebo Alfa Romeo 158/159, které zvítězily v mistrovství světa v letech 1950 a 1951, by nebylo ničím neobvyklým. Ale první testovací jízdy vozu W 154 z roku 1938 na argentinských závodech Formula Libre na začátku roku 1951 ukázaly, že velký a těžký předválečný typ již není dostatečně konkurenceschopný.
Jako o možné náhradě za stále funkční 1,5litrový motor se pak uvažovalo o menším modelu W 165. Formule Voiturette byla představena narychlo a stihla se zúčastnit pouze jednoho závodu, Tripolis GP v roce 1939, kdy zvítězila. Vůz byl vyvinut v rekordním čase před začátkem druhé světové války. Daimler-Benz původně zamýšlel v létě 1951 kompletně přestavět pět vozů W-165 pro použití ve Formuli 1, ale z tohoto roku nebyly k dispozici žádné provozuschopné vozy a pouze několik náhradních dílů. Později v průběhu roku však bylo od této snahy upuštěno, protože se mělo za to, že předválečný model dosáhl maximální technické rovnocennosti se svými italskými soupeři. S těmito vozy mohl tým bojovat o nejvyšší příčky, ale cílem značky bylo ukázat svou technickou převahu na závodních tratích po celém světě a navázat na svá vítězství z 30. let. Bylo zřejmé, že pouze sezóny 1952/53 se budou jezdit podle pravidel Formule 2, a tak byla vyloučena nová sada předpisů, která by vstoupila v platnost v roce 1952. Protože několik výrobců otálelo s výměnou předválečných vozů a startovní pole se podle pravidel Formule 1 zmenšovalo, obě sezóny se krátce jely podle pravidel Formule 2.
První šancí na zásadní nový pokrok byl chystaný přechod na 2,5litrové atmosférické motory. Mercedes se rozhodl získat závodní zkušenosti a zároveň počkat na sezónu 1954, kdy budou tato nová omezení zavedena, a to s využitím sportovního typu 300 SL (W 194). Po 15 letech se Mercedes-Benz vrátil do mezinárodních závodů Grand Prix v roce 1954 s realizací nových pravidel.

 Úspěšný návrat do závodů Grand Prix v roce 1954

První testovací jízdy pro formuli 1 v 50. letech proběhly ve výrobním závodě ve Stuttgartu v prosinci 1953 a další následovaly na jaře 1954 na Hockenheimu a v Monze. Úspěšné závodní pokusy přímého sportovního vozu 300 SL (W 194) po jeho uvedení na trh v roce 1952 přispěly jako provozní příprava i jako inspirace k tomu, aby se továrna věnovala Formuli 1. Mercedes vstoupil do mistrovství světa až ve čtvrtém závodě sezony, protože zbrusu nový nouzový vůz vytvořený pro mistrovství světa 1954 nebyl k dispozici včas před zahájením sezony v Argentině. Před Velkou cenou Francie tak Argentinec Fangio, kterého Mercedes-Benz najal jako hvězdného jezdce pro rok 1954, startoval ve třech závodech s Maserati ve snaze udržet si vyhlídky na zisk titulu mistra světa jezdců. V prvních letech Formule 1 byly podobné sezónní přesuny týmů častější než dnes.
Mercedes-Benz W 196 zaznamenal určitý technický pokrok, zejména v oblasti motoru a aerodynamiky. Motor byl nového typu s přímým vstřikováním benzinu a desmodromickým řízením ventilů a měřil 2.500 cm. Vývojový tým se tak pod vedením vedoucího projektu Fritze Nallingera a vedoucího testů Rudolfa Uhlenhauta rozhodl proti již schválené koncepci přeplňovaného motoru s maximálním zdvihovým objemem 750 cm. Aerodynamická karoserie vozu W 196, která neměla v historii Formule 1 obdoby a byla vyrobena z lehké hořčíkové slitiny, byla vyvinuta pro rychlé tratě a zvýšení maximální rychlosti. Vytvoření aerodynamické karoserie Monza mělo přednost před tradičním monopostem s volně stojícími koly, protože start sezony byl naplánován na čtvrtý závod na vysokorychlostním okruhu v Remeši.
Vůz W 196, řízený Juanem Manuelem Fangiem a Karlem Klingem, vyhrál 4. července 1954 Velkou cenu Francie, což znamenalo oficiální debut značky Mercedes-Benz v seriálu Formule 1. Stříbrný šíp vyhrál svou první Velkou cenu od roku 1930 a byl to první triumf německého konstruktéra ve Formuli 1. Hans Herrmann, mladý německý jezdec, se probojoval z osmého místa, než měl problémy s motorem a odstoupil.
Automobilový průmysl očekával další triumf Stříbrných šípů v následující Velké ceně Velké Británie na okruhu Silverstone po jejich působivém zotavení. Celá kapotáž se však ukázala jako příliš komplikovaná a těžká na klikatých silnicích, zejména těch se značnými poloměry zatáček, jako byl Silverstone. Kling dojel sedmý a Fangio dokázal dojet pouze čtvrtý poté, co si na válcích trati promáčkl karoserii.
Tři vozy W 196 byly poprvé nasazeny s volnoběžnými koly v domácí Velké ceně na podobně klikatém Nürburgringu. V krátké době byly dokončeny pouze tři karoserie a Herrmann jako jediný začínal s aerodynamickou karoserií. Přestože byla plná kapotáž jen o 3 kg těžší, neukázala se jako výrazná nevýhoda, protože Hans Herrmann startoval ze čtvrtého místa. Ze soutěže předčasně odstoupil. Hostující start ve čtvrtém W 196 znamenal konec kariéry známého veterána Hermanna Langa, který před válkou závodil za Mercedes-Benz. Fangio vyhrál s volnými koly závody na Nürburgringu a Velkou cenu Švýcarska, zatímco v sezóně 1954 byla naposledy použita Velká cena ItálieW 196 Monza na rychlostní trati v Monze. Fangio, který již byl mistrem světa, obsadil ve finále sezony ve Španělsku třetí místo. Lepšímu výsledku bránilo nahromadění listí a papíru v mřížce chladiče, které bránilo chlazení. V důsledku toho byl v roce 1955 přemístěn přívod vzduchu, čímž kapota získala charakteristický boční tvar.
Po započtení pěti nejlepších umístění do hodnocení jezdců se Fangio stal se 42 body prvním mistrem světa a druhým mistrem světa značky Mercedes-Benz v historii. Mercedes dosáhl v této premiérové sezóně celkem sedmi umístění na stupních vítězů, včetně čtyř vítězství, pole position a nejrychlejších kol závodu, kromě dvou umístění na stupních vítězů Klinga a Herrmanna. Během šesti závodů Grand Prix nasbírala stáj celkem 60,14 bodu. Rozdělením bodu za nejrychlejší kolo mezi více jezdců v GP Velké Británie vzniklo nečekané skóre. Od sezóny 1958 si Mercedes Pohár konstruktérů neodvezl.

Sezóna 1955

Vůz W 196, který byl od základu vytvořen pro obě sezóny, využil tým Mercedes také v roce 1955. Tým vytvořil během druhého roku tři různé verze závodního vozu: Kromě běžné verze z roku 1954, která měla rozvor 2.349 mm, byla k dispozici střední verze (2.209 mm), která byla testována již ve finále sezóny 1954, a krátká verze (2.148 mm). Kratší verze, která se měla původně používat pouze v Monaku, se později s přestávkami používala na tratích Aintree, Zandvoort a Monza. Vnitřní brzdové bubny předních kol byly u této nejkratší verze jinak posunuty směrem ven. Jediná stále provozovaná vysokorychlostní trať používala v roce 1955 v Monze verzi s plnou kapotáží.
Juan Manuel Fangio, mistr světa, s ní zůstal. Před začátkem sezony se ke skupině připojil mladý britský jezdec Stirling Moss. Závody Mercedes-Benz řídil stejně jako v předchozí sezoně Alfred Neubauer, což je zhruba srovnatelné s dnešním ředitelem motorsportu.
Fangio v polovině ledna vyhrál domácí závod v Buenos Aires a zahájil tak sezónu. Závod, který vešel do dějin jako „tepelná bitva“, dokončil sám na celé trati jako jediný nejlepší jezdec. Na druhém podvozku se střídali Herrmann, Kling a Moss a dojeli čtvrtí, o dvě kola za nimi.
V Monaku, zpět v Evropě, prožil tým černý víkend, protože všichni tři startující s vozem W 196 měli technické problémy a Hans Herrmann se zranil během tréninku. Místo zraněného Herrmanna nastoupil do závodu Francouz André Simon. Fangio vyhrál dva závody - Velkou cenu Belgie a Velkou cenu Nizozemska - a předčasně získal svůj třetí titul mistra světa. Ve Velké ceně Velké Británie tým poprvé vyhrál čtyři závody Formule 1. Fangio, Karl Kling a čerstvě získaný Piero Taruffi byli na dostřel Mossovi, který vyhrál svůj první závod za Mercedes. Poté, co Moss a Kling v Monzeslavilu ze závodu vypadli, dokázal Taruffi dojet pouze druhý za vítězem závodu Fangiem.
Až do konce sezóny 1955 dominovala značka Mercedes-Benz v závodech Grand Prix a závodech sportovních vozů. Poté, jak bylo plánováno na začátku sezóny, stáhl koncern všechny týmy z motoristického sportu a zaměřil se na výrobu automobilů.
Odchod Mercedesu ze závodů sportovních vozů jen urychlila tragická nehoda v Le Mans v roce 1955, při níž se Mercedes-Benz 300 SLR Pierra Levegha bez cizího zavinění srazil s Austinem-Healey Lance Macklina a zahynulo více než 80 diváků. O zrušení závodů Grand Prix již bylo rozhodnuto. Nehoda způsobila zrušení posledních čtyř z deseti původně plánovaných závodů mistrovství světa formule 1 v roce 1955. V šesti závodech, které se jely, získal tým celkem 79 bodů díky pěti nejrychlejším kolům, čtyřem pole position a pěti vítězstvím Fangia a Mosse.
Juan Manuel Fangio získal se 40 body třetí titul mistra světa jezdců. Stirling Moss skončil druhý s 23 body.

A pak následovala dlouhá přestávka.