ZÍSKEJTE SLEVU 5 % NA 1. NÁKUP stačí se registrovat

Národní rychlostní dráha v Monze: Chrám rychlosti

Národní rychlostní dráha v Monze: Chrám rychlosti 

Severně od Milána v Itálii, nedaleko města Monza, se nachází 5,793 km dlouhý závodní okruh Autodromo Nazionale Monza. Je proslulá vysokou rychlostí a obtížnými zatáčkami a je nejrychlejším okruhem v programu Formule 1.

Italské automobilové závody

Jedním z nejsilnějších národů v motoristickém sportu je Itálie. Italští jezdci patří k nejúspěšnějším v historii závodů a je domovem mnoha významných výrobců automobilů, jako jsou Ferrari, Lamborghini a Alfa Romeo.

 

Na turínském okruhu se v roce 1894 konal první automobilový závod v Itálii. Od té doby se v Itálii konala řada významných závodů, včetně závodu Mille Miglia, který se jezdil od roku 1927 do roku 1957.

 

Zahajovací závod v Monze

Ital Pietro Bordino s vozem Fiat 801 zvítězil v Grand Prix Itálie, zahajovacím závodě pořádaném na okruhu v Monze v roce 1922.

Okruh v Monze, který byl jednou z nejoblíbenějších závodních tratí v Evropě, se rychle proslavil. V roce 1928 se zde konalo mistrovství Evropy vozů, které vyhrál Ital Tazio Nuvolari s vozem Alfa Romeo P2.

Sport

Autodrom Nazionale di Monza, současný domov italské Grand Prix, která se obvykle koná v září, a starý tým Alfa Romeo proslavily Monzu po celém světě. Na hřišti Golf Club Milano se uskutečnilo devět různých ročníků Italian Open. Obě se nacházejí uvnitř parku Monza o rozloze 688 hektarů.

Přestože od roku 1996, kdy závod vyhrál Ludovico Scarfiotti, nevyhrál žádný Ital, Velká cena Itálie se vždy konala na okruhu v Monze. Místní obyvatelé v oblasti podporují tým Ferrari, který na okruhu získal řadu historických vítězství, zejména pět vítězství Michaela Schumachera v letech 2006-1979. Kromě toho Jody Scheckter vyhrál šampionát v roce 2001 a další významná vítězství, jako v roce 2002, kdy Ferrari navzdory všem předpokladům skončilo v čase 1988:21. Tifosi je označení pro fanoušky Ferrari v Monze v italštině i v jiných jazycích. Dalším italským milníkem kromě Ferrari byl Němec Sebastian Vettel, který vyhrál v roce 2007 s italským týmem Scuderia Toro Rosso.

Závod často poznamenaly tragédie, včetně smrtelných nehod jezdců jako Wolfgang von Trips, Jochen Rindt a Ronnie Peterson, stejně jako traťového komisaře v roce 2000 a mnoha diváků při smrtelné nehodě von Tripse v roce 1961.  Mistrovství světa superbiků se již v Monze nejezdí, přestože je to stále nejrychlejší trať v kalendáři Formule 1 z roku 1973, ačkoli na ní byly přidány tři šikany, které ji mají zpomalit. Monza je také považována za příliš rychlou pro pořádání MotoGP.

V roce 1955 se stala svědkem dvojité smrtelné nehody při pořádání Velké ceny Itálie silničních motocyklů, do níž byli zapleteni Jarno Saarinen a Renzo Pasolini po překonání děsivě rychlé Curva Grande, která se od té doby značně vyvinula. Alberto Ascari, poslední italský šampion Formule 1, na okruhu v Monze v roce také zahynul, i když tentokrát to bylo během testování silničního vozu, nikoliv během závodu.

 

Monza Arena

 

Technické informace o okruhu

Okruh Monza se vyznačuje rychlými i pozvolnými zatáčkami. Nejrychlejší zatáčkou je Curva Grande, která se nachází na konci startovní a cílové rovinky. Na 1,1 kilometru dlouhé Curva Grande mohou vozy jet rychlostí až 350 kilometrů v hodině.

 

Tříproudá zatáčka známá jako Variante Ascari je nejtěžší na okruhu. Varianta Ascari je proslulá svou náročností a často se v ní stávají havárie.

 

Významní závodníci

Na okruhu v Monze zvítězili mnozí významní závodníci, včetně:

* Michael Schumacher (5 vítězství)

* Lewis Hamilton (5 vítězství)

* Ayrton Senna (4 vítězství)

* Juan Manuel Fangio (4 vítězství)

*  a stáj Scuderia Ferrari (19 vítězství)

 

 

Ferrari Grand Prix

Jedním z nejstarších a nejprestižnějších závodů Formule 1 je Grand Prix Itálie. Závod se jel 11. září 2023. Vítězem se stal Max Verstappen z Red Bullu.

Závěr

Jedním z nejznámějších závodních míst na světě je Autodromo Nazionale Monza. Je dějištěm napínavých závodů, které se táhnou celou historií motoristického sportu.

Dodatečné informace

* Název: Autodromo Nazionale di Monza

* Země: Itálie

* Město: Monza

* Délka: 5,793 kilometrů

* Počet zatáček: 11

* Průměrná rychlost: 240 kilometrů v hodině

* Nejvyšší rychlost: 350 kilometrů v hodině

* Nejrychlejší zatáčka: Curva Grande

* Nejtěžší zatáčka: Variante Ascari

* Nejvýznamnější závodníci: Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Ayrton Senna, Juan Manuel Fangio, Scuderia Ferrari

* Nejvýznamnější závod: Grand Prix Itálie

 

Mezi nejslavnější závodníky patří Michael Schumacher, Lewis Hamilton, Ayrton Senna, Juan Manuel Fangio . Nejtěžší zatáčkou je Variante Ascari.

 Jak probíhala loňská Monza 

     

 Před závodem

Po Velké ceně Nizozemska vedl Max Verstappen šampionát jezdců se 109 body před Charlesem Leclercem a 109 body před Sergiem Pérezem . V poháru konstruktérů vedl Red Bull nad Ferrari o 135 bodů a nad Mercedesem o 165 bodů .

Ferrari soutěžilo se speciální žlutou barvou. 

Této Velké ceny se zúčastnilo šest bývalých vítězů: Lewis Hamilton (pětkrát), Sebastian Vettel (třikrát), Fernando Alonso (dvakrát), Leclerc, Pierre Gasly a Daniel Ricciardo (vždy jednou).

Před třetím volným tréninkem se Alexander Albon léčil se zánětem slepého střeva a nemohl se proto zúčastnit zbytku závodního víkendu. Nyck de Vries převzal jeho kokpit ve Williamsu a debutoval v Grand Prix. 

Trénink

Leclerc zajel nejrychlejší čas v prvním volném tréninku s časem 1:22,410 minuty, před Carlosem Sainzem Jr. a George Russell .

Sainz za 1:21,664 minuty zajel nejrychlejší čas ve druhém volném tréninku před Verstappenem a Leclercem. Trénink byl nakrátko přerušen po technickém problému s Mickem Schumacherem , který musel odstavit svůj Haas na kraji trati.

Ve třetím volném tréninku byl Verstappen nejrychlejší s časem na kolo 1:21,252 minuty před Leclercem a Pérezem.

Kvalifikace 

Kvalifikace se skládala ze tří částí s čistým časem běhu 45 minut. V prvním kvalifikačním segmentu (Q1) měli jezdci 18 minut na to, aby se kvalifikovali do závodu. Do Grand Prix se kvalifikovali všichni jezdci, kteří dosáhli v první sekci času maximálně 107 procent nejrychlejšího času na kolo. Do další části postoupilo 15 nejlepších jezdců. Verstappen byl nejrychlejší. Vypadli jezdci Haas a Aston Martin a také Nicholas Latifi .

Druhá část (Q2) trvala 15 minut. Do třetí části kvalifikace se kvalifikovalo deset nejrychlejších jezdců. Sainz byl nejrychlejší. Yuki Tsunoda , Zhou Guanyu , de Vries, Valtteri Bottas a Esteban Ocon byli vyřazeni.

Poslední úsek (Q3) trval dvanáct minut, ve kterých se udělovalo prvních deset startovních pozic. Leclerc zajel nejrychlejší čas 1:20,161 minuty před Verstappenem a Sainzem. Pro Leclerca to byla 17. pole position v mistrovství světa formule 1, osmá v této sezóně.

Závod 

Závod skončil za safety carem . Verstappen vyhrál před Leclercem a Russellem. Pro Verstappena to bylo 31. vítězství v mistrovství světa formule 1, jedenácté v této sezóně a páté v řadě. Zbývající bodované pozice obsadili Sainz, Hamilton, Pérez, Lando Norris , Gasly, de Vries a Zhou. Pérez zajel nejrychlejší kolo závodu a připsal si další bod. Pro de Vriese to byly jeho první body v mistrovství světa formule 1.

 

Zajímavosti o městě

O okruhu a závodech toho bylo napsáno dost, tak něco o vlastním městě. 

Monza leží v nadmořské výšce 162 metrů na náhorní rovině Lombardie, na půli cesty mezi Brianzou a Milánem.

Řeka Lambro protéká Monzou od severu k jihu. Mezi ulicemi Via Aliprandi a Via Zanzi, v severní části Monzy, do řeky vtéká. Jedná se o uměle vytvořené říční rozvětvení, které vzniklo na počátku 14. století z obranných důvodů. Rozcestí Lambretto se znovu připojuje k hlavnímu toku Lambro, když se vydává na jih od Monzy přes dnes již zbořený původní prstenec středověkých hradeb. Dalším umělým tokem je Canale Villoresi, který byl vybudován na konci 19. století.

V Monze panuje typické středomořské počasí v Pádské nížině s chladnými a krátkými zimami a příjemnými léty. Teploty se pohybují od 2 °C v lednu, nejchladnějším měsíci, do zhruba 23 °C v červenci, nejteplejším měsíci. Přestože je zde hodně srážek, z nichž nejvíce spadne na podzim a nejméně v zimě a v létě, město a jeho okolí se jen zřídka potýká se suchem.

 

 

  Tomáš  Enge o Monze

 

Trať v Monze není mezi Čechy příliš známá. Před jednadvaceti lety zde debutoval tým Prost. Máme na mysli Tomáše Engeho, prvního a jediného českého jezdce v historii tohoto sportu.

"V padesátých letech minulého století se tento okruh rozvíjel. Zde se v podstatě vždy konalo mistrovství světa formule 1. Na oválu, který byl v té době součástí okruhu, se závodilo dodnes. Ačkoli se již nepoužívá, zatáčky oválu zůstaly zachovány. Na Monzu mám veselé vzpomínky, protože právě zde jsem debutoval ve Formuli 1. Dodnes mám husí kůži, když se dívám na přenos z GP.

 

Z pohledu diváka je Monza jednou z ultrarychlých tratí, která je vždy velmi zábavná. Může přinést skvělé souboje a předjíždění. Bohužel k haváriím, které si samozřejmě nikdo nepřeje, není daleko. V minulosti zde například havarovali Max Verstappen a Lewis Hamilton. Verstappenův vůz se vznesl do vzduchu, než narazil do Hamiltonova monopostu. Naštěstí se nikomu nic nestalo.

"Už si přesně nepamatuji, jakou rychlostí jsem tehdy v Itálii jel, ale myslím, že to bylo kolem 330 km/h. Vůbec jsem se necítil dobře. Nepochybně jsem však absolvoval i rychlejší jízdy. Myslím, že nejrychleji jsem kdy jel na závodě Indy 500 v americkém Indianapolis. Při závodě byla na dlouhé cílové rovince zaznamenána vysoká rychlost přes 380 km/h. Obzvlášť šílené to bylo během kvalifikace, kde se průměrná rychlost na kolo blížila 350 km/h.

Tomáš Enge, jediný český jezdec, který se účastnil závodů Formule 1, neuspěl. Budeme mu držet palce, aby ho vystřídal Roman Staněk a zvýšil tak zájem o závody Formule 1.