ZÍSKEJTE SLEVU 5 % NA 1. NÁKUP stačí se registrovat

Carlos Sainz Vázquez de Castro

Carlos Sainz

Španělský automobilový závodník Carlos Sainz Vázquez de Castro se narodil 1. září 1994 v Madridu. V letech 2010 až 2014 byl členem juniorského týmu Red Bull. Od roku 2021 jezdí za tým Scuderia Ferrari. Je tedy synem jezdce Carlose Sainze, dvojnásobného mistra světa v rallye.

Začátek kariéry

Pod vedením svého otce Carlose Sainze zahájil Carlos Sainz junior v roce 2006 svou kariéru v motokárách. Rychle dosáhl úspěchu, když se umístil na třetím místě v Industrie Minikart, což v něm zažehlo vášeň pro závodění již od chlapeckých let. V roce 2008, kdy mu bylo pouhých 14 let, se umístil na druhém místě ve španělském šampionátu KF3 a vyhrál asijsko-pacifický šampionát KF3. V roce 2009 se připojil k juniorskému týmu Red Bull a vyhrál slavný Monaco Kart Cup Junior. Skončil také druhý v evropském šampionátu KF3 a třetí ve španělském šampionátu KF3.

Sainz naskočil do týmu EuroInternational do Formule BMW Europe v roce 2010, když mu bylo patnáct let. Ve svém prvním roce závodění s monopostem skončil v šampionátu na čtvrtém místě a získal ocenění nováček roku. Kromě toho se účastnil Formule BMW Asia-Pacific, kde sice neměl nárok na body, ale dokázal třikrát zvítězit, přičemž nejvýznamnějšího vítězství dosáhl v listopadu 2010 na legendárním okruhu v Macau poté, co startoval z pole position a vedl celou soutěž.

Začátky závodů monopostů (2011-2014)

V roce 2011 Sainz startoval v severoevropských závodech Formula Renault a Formula Renault 2.0 Eurocup s týmem Koiranen Bros. Motorsport. Se dvěma vítězstvími a 200 body obsadil ve Formuli Renault 2.0 Eurocup druhé místo za Robinem Frijnsem, který získal 245 bodů. Ve Formuli Renault Severní Evropa skončil první, když vyhrál deset závodů oproti čtyřem Daniilem Kvjatem se 489 ke 441 bodům. Zúčastnil se také Velké ceny Macaa a závodního víkendu Formule 3 Euro Series jako hostující jezdec.

Sainz v roce 2012 závodil za Carlin v seriálu Formule 3 Euro Series a britském šampionátu Formule 3. Kromě toho se kvalifikoval k účasti v britských kolech Formule 3 a Euro Series mistrovství Evropy Formule 3. Závod se konal v rámci mistrovství Evropy Formule 3 a Sainz v něm obsadil první místo. Jeho parťák William Buller, který se umístil na šestém místě, byl jím poražen. Sainz v seriálu Formule 3 Euro Series nikdy nevyhrál; jeho nejlepšími umístěními byla dvě druhá místa a celkové deváté místo.

Sainz v Euro Series prohrál s Bullerem, který se umístil na šestém místě. Sainzovi týmoví kolegové Jack Harvey a Jazeman Jaafar skončili v hodnocení jezdců britské Formule 3 na prvním a druhém místě, zatímco Carlo Sainz vyhrál pět závodů. V roce 2013 Sainz přestoupil do týmu MW Arden v sérii GP3. Sezonu Sainz zakončil na desátém místě v pořadí jezdců s nejlepším umístěním na druhém místě; jeho kolega Daniil Kvjat se stal vítězem. Kromě toho v roce 2013 startoval za tým Zeta Corse v pěti závodech Formule Renault 3.5. Jeho největším úspěchem byla dvě šestá místa. Celkově se umístil na 19. místě. Kromě toho se dvakrát objevil jako hostující jezdec v britské amatérské sérii závodů starších vozů formule 3, kde v obou případech zvítězil. V roce 2014 Sainz dokončil sezónu ve Formuli Renault 3.5. Získal místo jezdce týmu DAMS, který rok předtím vyhrál šampionát. V Monze a Alcaze během prvních dvou závodních víkendů vyhrál z pole position vždy jeden závod. Ve čtvrtém kole ve Spa-Francorchamps dokázal z pole position vyhrát oba závody a v jednom z nich zaznamenat nejrychlejší kolo. Dvě vítězství si připsal v Le Castellet a další vítězství na Nürburgringu. Red Bull stejně jako Sainz prosazoval Pierra Gaslyho, ale Gasly v souboji o titul prohrál 229 ku 192 bodům. Carlos Sainz s 89 body snadno porazil svého týmového kolegu Normana Nata.

Formule 1 (od roku 2015)

Sainz získal kokpit formule 1 v týmu Scuderia Toro Rosso v roce 2015. Rozhodl se startovat s číslem 55 jako se svým stálým. V úvodním utkání sezony v Austrálii skončil sedmý a získal své první body. Během volného tréninku na Velkou cenu Ruska utrpěl Sainz vážné zranění. Vyjel mimo trať a narazil do bariéry. Sainz byl preventivně převezen do nemocnice, ale z kolize vyvázl bez zranění a druhý den se kvalifikoval do závodu. Selhání brzd ho donutilo odstoupit. Nejvyšší umístění, kterého Sainz kdy dosáhl, bylo osmé místo ve Velké ceně USA. S osmnácti body na konci sezóny mu patřilo patnácté místo mezi jezdci. Porazil ho Max Verstappen, který se umístil na dvanáctém místě se 49 body.

Carlos Sainz zůstal v týmu Toro Rosso i v roce 2016. Po čtyřech závodech si Verstappenův týmový kolega vyměnil místo s Daniilem Vjačeslavovičem Kvjatem z Red Bull Racing. Nejlepší tři Sainzova umístění byla šestá místa. Se 46 body se na konci sezony umístil na desátém místě mezi jezdci.

Sainz a Kvjat se v roce 2017 znovu spojili jako jezdecký tým Toro Rosso. Sainz dojel na čtvrtém místě ve Velké ceně Singapuru, což byl jeho nejlepší výsledek v sezóně. Pro Velkou cenu USA Sainz přestoupil do týmu Renault. Hned získal body, když skončil na osmém místě. S 54 body se na konci sezony umístil na devátém místě mezi jezdci.

V roce 2018 Sainz pokračoval v soutěžích s Renaultem. Sezonu zakončil s 53 body, což mu vyneslo desáté místo v pořadí jezdců.

V roce 2019 Sainz přestoupil do týmu McLaren. Velkou cenu Brazílie dokončil na čtvrtém místě. Carlos Sainz skončil na třetím místě, což byl jeho první výsledek na stupních vítězů, zatímco jeho soupeř Lewis Hamilton dostal dodatečný časový trest. Svého nejlepšího výkonu ve Formuli 1 dosáhl na konci sezony, kdy se s 96 body umístil na šestém místě v pořadí jezdců.

V roce 2020 bylo v květnu oznámeno, že Caelos Sainz v sezonách 2021 a 2022 nahradí Sebastiana Vettela ve Ferrari. Je s ním uzavřena dvouletá smlouva. Při Velké ceně Itálie skončil podruhé na stupních vítězů. Se 105 body na konci sezony byl šestý v pořadí jezdců. Dosáhl tak stejného úspěchu jako před rokem.

V roce 2022 vyhrál Sainz svou první Velkou cenu Velké Británie, v témže roce se zapsal do historie startem z pole position.

2021: Debutový rok Ferrari

Carlos Sainz a Charles Leclerc uzavřeli v květnu 2020 oficiální smlouvu, podle níž budou v sezonách 2021 a 2022 startovními jezdci týmu Scuderia Ferrari.

Sainzovi se během první kvalifikace sezony v Bahrajnu porouchal vůz, ale podařilo se mu restartovat a dojet na osmém místě, přestože v posledním kole jel opatrně. V den závodu Sainz odstartoval opatrně a dojel na osmém místě. Do další Velké ceny na okruhu v Imole se nekvalifikoval dobře a skončil celkově jedenáctý, než se probojoval zpět na páté místo. Poté, přestože se Sainz v sobotu kvalifikoval jako pátý, měl na Velké ceně Portugalska špatný závod a skončil jedenáctý. V závěru Velké ceny Španělska, která se jela o týden později, skončil sedmý.

Velká cena Monaka 2021 odstartovala 22. května. Ferrari si v kvalifikaci a trénincích vedlo v porovnání s dřívějšími závody obdivuhodně. Leclerc si po samovolném vyvěšení červené vlajky vyjel pole position, ale jeho kvalifikační poškození mu znemožnilo odstartovat. Po odstoupení Bottasova Mercedesu začal Sainz jako třetí a skončil druhý. Na stupních vítězů nechyběli ani Max Verstappen, který byl v roce 2015 a část roku 2016 členem týmu Toro Rosso, a Lando Norris, člen týmu McLaren.

O dva závody později ve Francii mělo Ferrari vážné problémy s tempem a oba vozy skončily mimo bodované pozice 60; bude to Sainzův poslední zápas bez bodu v této sezóně.

V Maďarsku si Sainz po třech závodech, v nichž se umístil v první šestce, zajistil druhé pódium v sezoně. Sebastian Vettel skončil na okruhu druhý, ale brzy poté byl diskvalifikován. Skončil čtvrtý. V Rusku, o čtyři závody později, bylo další pódium. Carlos Sainz v kvalifikaci zaostal za Lando Norrisem. Od začátku si udržoval vedení až do dvanáctého kola. Několik okruhů před koncem byl na třetím místě, ale kvůli možnosti deště se rozhodl předčasně zajel do boxů a přezul na přechodné pneumatiky. Díky tomu se mu podařilo udržet se na stupních vítězů a nakonec obsadit třetí místo.

Ve Velké ceně Abú Zabí, závěrečném závodě sezóny, skončil Španěl třetí, když v šesti předchozích závodech skončil šestý mimo první pětku. S tímto výsledkem se umístil na pátém místě v šampionátu jezdců, hned za jezdci Mercedesu a Red Bullu, a předstihl Charlese Leclerca a Lando Norrise.

2022: První vítězství

V sezóně 2022 se výkony Ferrari zlepšily a tým se opět ucházel o titul šampiona. V úvodním závodě v Bahrajnu si Ferrari zajistilo výsledek 1:2, když Leclerc vedl a Sainz dojel druhý. Poté, co v Saúdské Arábii skončil opět třetí za Verstappenem a Leclercem, musel Sainz v dalších dvou závodech předčasně odstoupit poté, co vyjel z trati.

V následujících pěti závodech Sainz třikrát skončil na stupních vítězů, počtvrté odstoupil kvůli problémům s hydraulikou vozu.

Začal ve 150 Grand Prix a 3. července 2022 vyhrál svůj první závod Formule 1 ve Velké ceně Velké Británie. Byl druhým španělským jezdcem, kterému se to podařilo, hned po Fernandu Alonsovi.

Z pole position startoval ještě jednou, aby v roce 2023 vyhrál svou druhou Velkou cenu v Singapuru.