ZÍSKEJTE SLEVU 5 % NA 1. NÁKUP stačí se registrovat

Praga Bohema

Byla zahájena výroba českého superauta Praga Bohema za 34 milionů, které vytvořil pilot F1 Stig. Pouze 89 kusů.

Historie české automobilky Praga sahá až do roku 1907. Nyní se může po 117 letech existence těšit na významný milník: letos se začne vyrábět hypersport Praga Bohema. V roce 2022 měl premiéru koncepční automobil. První z nich bude patřit majiteli v Evropě a bude mít speciální specifikaci. Další vozy podle běžných specifikací poputují například do Spojených arabských emirátů, nebo USA.

"Jsme velmi rádi, že pouhý rok po představení prototypu Bohema zahajujeme sériovou výrobu. Tomáš Kašpárek, majitel společnosti Praga Cars, v tiskové zprávě uvedl: "Pečlivě sledujeme každý krok výrobního procesu, abychom zajistili, že tento sériový vůz splní a dokonce předčí očekávání našich zákazníků."

Supervůz Bohema, který vypadá jako závodní vůz, nyní oficiálně vyrábí společnost Praga. Co za svých 34 milionů korun dostane 89 vybraných zákazníků?

Stručný přehled historie

Dne 27. března 1907 zahájil František III. provoz První českomoravské továrny na stroje. Pražskou automobilovou továrnu založil Freiherr von Ringhoffer z firmy Ringhoffer. Odtud pochází původní název automobilu PAT-PAF. Zpočátku se jednalo o licenční modely Isotta Fraschini a kopie značek Charron a Renault. Od 24. prosince 1909 byl nový název koncernu Praga. Byl to nový název značky. V roce 1910 byl uveden na trh první nákladní automobil a v roce 1911 byl zahájen vývoj prvního interního nákladního automobilu. Kromě toho se vyráběly špičkové automobily. V roce 1929 se společnost sloučila s ČKD-Praga.

V letech 1928/29 byla převzata společnost Breitfeld-Daněk A.S. a výroba motocyklů B.D. byla převzata a pokračovala pod názvem Praga. Zde stroj se svislým hřídelem OHC o objemu 499 cm³ na trubkovém rámu upravil Jaroslav František Koch, bývalý zaměstnanec firmy Avia. Tyto motocykly se od převzetí firmy Praga dodávaly v tmavých barvách (tmavě modrá). Současný jednoválcový stroj OHC se svislým hřídelem o objemu 346 cm³ a lisovaným ocelovým rámem byl do modelové řady zařazen v roce 1930. Motocyklů o objemu 350 cm³ bylo vyrobeno omezené množství, přestože motocykly o objemu 500 cm³ byly prodávány mimo jiné jako legální motocykly. V roce 1935 byla výroba drahých motocyklů zastavena.

Výroba automobilů byla zastavena po roce 1945. Praga a Tatra spolupracovaly na výrobě nákladních automobilů. Avia vyráběla nákladní automobily Praga až do roku 1984. Od té doby Praga dodávala pro automobilový a letecký průmysl. V letech 1980 až 1988 stavební podnik Konstruktiva modernizoval Pragu Vysočany. V roce 1985 Praga opět představila služební vozidla ve verzích UV100 a UV120. V roce 1996 byla výroba užitkových vozidel přesunuta do Praga Čáslav a.s.

Asi nikoho nepřekvapí, že mnoho lidí si značku Praga ztotožňuje především s klasickými automobily a nákladními vozy. Výrobu osobních automobilů podnik ukončil v roce 1947; znovu se rozběhla až v roce 2015, kdy byl závodní supersport Praga R1 schválen pro provoz na veřejných komunikacích a dostal označení Praga R1R.

Bohema Praga

V české kotlině není mnoho sériových supersportovních vozů a žádný z nich nemůže rychlostí konkurovat štíhlému novému modelu Praga Bohema. Po loňské veřejné premiéře zahájila česká továrna oficiálně ruční výrobu. Co za svých 34 milionů korun mecenáši dostanou?

Nový vůz se znakem tradiční české automobilky Praga má vysoké cíle. Na počest 89. výročí triumfu Pragy Alfa v československém silničním závodě na 1000 mil v roce 1933 se plánuje vyrobit celkem 89 exemplářů.

Výkony a vývoz

* Vůz je určen pro silniční provoz a pohání ho 3,8litrový šestiválcový vyladěný motor Nissan GT-R o výkonu 700 koní od britské modifikace Litchfield.

* Dvoumístný supersport o hmotnosti 982 kg zkonstruuje společnost Kresta Racing, bývalý závodník.

* Na oslavu 89. výročí vítězství Pragy Alfy v československém silničním závodě na 1000 mil v roce 1933 se plánuje postavit celkem 89 exemplářů.

* Vůz je primárně určen pro britský, nikoliv český trh. Vedle USA jsou jeho dalšími destinacemi Německo, Japonsko a Spojené arabské emiráty.

Předchozí Praga R1, karbonový speciál s pokročilou aerodynamikou poháněný motorem z modelu Clio RS, a zkušenosti získané při jeho stavbě posloužily jako základ pro vývoj Pragy Bohema. Na druhou stranu je Bohema úplně jiné zvíře. Pod karbonovým exteriérem, který připomíná Batmobil, se skrývá 3,8litrový šestiválcový motor s dvojitým přeplňováním, který dává výkon 710 koní. Tento motor pochází z legendárního Nissanu GT-R R35.

Díky monokoku z uhlíkových vláken je celková hmotnost nižší než jedna tuna. S poměrem výkonu a hmotnosti přibližně 700 koní na tunu překonává řadu konkurenčních vozů, jako jsou McLaren, Ferrari a Porsche. Díky lepivým pneumatikám Pirelli Trofeo R a schopnosti generovat až 900 kg přítlaku se očekává, že Bohema bude na okruhu extrémně rychlým vozem. Praga slibuje rychlosti na kolo srovnatelné s vozy třídy GT3.

Nejde o náhodné údaje vygenerované složitým simulátorem, ale Praga testovala Bohemu na slavném Nürburgringu, Spa-Francorchamps a Red Bull Ringu. Za volantem se střídal tovární testovací jezdec Josef Král s bývalým pilotem Formule 1 Romainem Grosjeanem a "exStigem" Benem Collinsem, dvěma velmi zkušenými jezdci s bohatými zkušenostmi s rychlou jízdou.

Ben Collins, známý závodní jezdec a kaskadér, který se proslavil především jako The Stig v pořadu Top Gear na BBC, spolupracoval na vývoji vozu Bohema společně s Josefem Králem a Romainem Grosjeanem.

Jízdní zážitek a cena

Vzhledově i jízdními vlastnostmi se tedy Praga Bohema podobá závodnímu vozu. Na druhou stranu je na rozdíl od něj homologovaná pro silniční provoz, což znamená, že s ní můžete jezdit, místo abyste ji na závodní trať vezli v podvalníku za jiným vozidlem.

Takto rychlý závodní vůz, se kterým můžete v sobotu jezdit po soutěžním okruhu a v neděli ráno si dojet pro čerstvé rohlíky a přivézt je ještě teplé domů, prostě neexistuje, a proto je 89 zákazníků ochotno za něj zaplatit nezdaněnou cenu 34 milionů dolarů.

A i něco o letectví 

Málokdo ví, že továrna Praga vyráběla i zajímavé typy letadel.

Asi nejzajímavějším byl typ Praga E-51 byl prototyp velmi zajímavého a pokrokově řešeného průzkumného a lehkého bombardovacího letounu. Letoun podle projektu Ing. Jaroslava Šlechty byl zalétán až květnu 1938 a pro případnou obranu republiky tak přišel příliš pozdě. Jednalo se však o konstrukčně nejzajímavější stroj československého prvorepublikového leteckého průmyslu a zaujal tak významné místo v historii československého letectví nejen kvůli své originalitě, ale také jako příklad toho, jak dramatické jsou cesty technologického pokroku. 

Tradice

Závěrem můžeme říci, že je dobré, když se pokračuje v tradici.  Náš automobilový průmysl má již více než 100 let a naše malá země patří mezi několik málo zemí, které se mohou pochlubit lidmi, kteří dokáží mnoho.